8. Civilizaţia geto-dacilor 8.1.Viaţa cotidiană a geto-dacilor: tipuri de aşezări, alimentaţia, viaţa de familie, vestimentaţia, îngrijirea sănătăţii.

Coif geto-dac, sec.IV a.Chr

Prin expresia ''viata cotidiană'' desemnăm civilizaţia in actu, adică acele
manifestări de civilizaţie pe care le găsim în viaţa de toate zilele ale geto-dacilor,
precum şi modul de convertire a unor fapte potenţiale de civilizaţie (tehnici şi
obiecte, cunostinţe de tot felul, norme sociale şi morale) în fapte de civilizaţie
efective. Pentru că ce este civilizaţia, dacă nu înserarea în viaţa de fiecare zi a
fiecaruia a bunurilor culturale şi materiale, recunoaşterea şi acceptarea valorii lor
sociale şi individuale. Iar masura civilizaţiei unui popor, nu este altceva decât
viaţa cotidiană a indivizilor acelui popor, felul lor de a se imbrăca şi locui, de a
se hrăni, de a se instrui, de a convieţui cu semenii, de a-şi duce viaţa de familie,
de a-şi creşte copii, de a munci şi a-şi petrece timpul liber, raporturile lor cu
natura etc. Dintre toate acestea ne vom opri doar la câteva aspecte, acelea despre
care putem spune ceva cu certitudine.
Gânditorul de la Hamangia,
statuetă neolitică.

Cele mai multe date le avem despre habitatul geto-dacilor, înţeles ca tipuri
de aşezari şi locuinţe, dar şi ca mod de locuire. Zona cea mai interesantă, dar şi
cea mai studiată, este cea din Muntii Sureanu, zona asupra căreia ne vom opri cu
preponderenţă şi o vom oferi ca model pentru habitatul geto-dacilor.
Asezările civile geto-dacice, preponderent rurale, pot fi grupate în trei tipuri
distincte: răsfirate, caracteristice în general zonelor montane, chiar şi în epocile
ulterioare, cvasicompacte şi compacte. In asezările răsfirate, gospodariile, uneori
grupate câte două-trei, se aflau la sute de metri unele de altele şi erau dispuse pe
terase partial amenajate în pantele domoale sau piezişe ale înălţimilor. Alteori,
casele erau situate, în functie de formele de relief existente, de aşa manieră încat
eforturile pentru amenajarea terenului în vederea ridicării construcţiilor să fie
minime. In aşezările cvasicompacte se întâlneşte aceeaşi preocupare pentru
dispunerea locuinţelor şi a anexelor gospodăreşti în funcţie de formele de relief,
evitându-se înghesuirea construcţiilor. In jurul locuinţelor din prima categorie se
aflau, probabil, atât restrânsele terenuri arabile, cât şi păşunile. Lîngî acelea din a
doua categorie se aflau doar curţile şi grădinile sau livezile, pămîntul arabil şi
păşunile comune fiind în afara ariei ocupate de aşezare. Nu putem însă prezenta
date certe referitoare la întinderea aşezărilor. In zona amintită, compacte sunt doar
aşezările de la Fata Cetei, Fetele Albe şi Sarmizegetusa, toate situate pe locuri
improprii, fapt ce a necesitat terasări pe versantele însorite ale inălţimilor. In
cadrul acestor aşezări toate categoriile de construcţii se afla numai pe terase şi ele
nu ocupau integral suprafaţa teraselor antropogene, rămânând loc pentru curţi.
Din punct de vedere economic, aşezările în discuţie reprezentau, în primul rând,
mari centre de producţie meşteşugărească şi mari consumatoare de produse agroalimentare.
Prin funcţia lor economică, ele reprezentau aglomerări protourbane,
avînd un caracter oppidum, cum susţine H.Daicoviciu.
Cât priveşte locuinţele geto-dacilor, domeniu în care schimbările survenite
în cursul dezvoltării istorice în ceea ce priveşte conceperea şi amenajarea sunt
dintre cele mai lente, în zona Munţilor Sureanu domină locuinţele de suprafaţă,
ridicate direct pe sol şi în majoritate din lemn. Unele locuinţe sunt patrulatere,
altele sunt rotunde, ovale sau poligonale. Că acest tip de locuinţă a evoluat din
acelea adâncite sau semiadâncite în pămînt (prezente în zonele mai joase ale
Daciei), o demonstrează, mai întîi, perpetuarea unor sisteme de construcţie
''improprii'' noului tip de locuinţă (ridicarea pereţilor pe un schelet de stalpi înfipţi
în pămînt) şi, în al doilea rând, planul lor. Numai că acum nu mai avem de a face
cu un schelet de stîlpi uniţi între ei cu împletitura de nuiele lipitî apoi cu lut, ci din
pereţi din lut armat cu lemn, deci fără pomenita împletitură de nuiele. In alte
cazuri, la construcţiile poligonale cu încăperi concentrice, constatăm aplicarea
simultană a două sisteme diferite de ridicare a pereţilor. Cel de acum cunoscut (lut
armat cu lemn), pentru piesa ''centrală'' - patrulateră sau cu absidă, şi altul cu
piatră la baza peretelui sau a pereţilor din lemn ai incăperii sau ai incaperilor
exterioare, specific locuinţelor de suprafaţă. Pietrele de la baza pereţilor, dispuse
distanţat sau în şir continuu, nu constituiau temelia clădirii pentru că se aşezau
direct pe suprafaţa amenajată a solului. Atat la clădirile poligonale, cât şi la cele
rotunde, învelitoarea (acoperişul) era din şindrilă montată pe căpriori, în faţete
triunghiulare. Lumina pătrundea în locuinţă prin spaţiul dintre şindrile sau prin
lucarnele practicate în acoperiş.
La locuinţele cu plan patrulater, pereţii din lemn au fost ridicaţi totdeauna
pe o bază de piatră. Se constată existenţa mai multor încăperi dispuse în şir sau
grupat, indicii pentru planul evoluat al acestora. Invelitoarea era în două ape şi tot
din sindrilă. Pătrunderea în locuinţe se realiza prin uşi de lemn, iar în incăperi prin
deschideri practicate în pereţi, uneori acoperite cu produse rezultate din
prelucrarea unor organe interne ale animalelor. Pereţii erau, uneori, zugrăviţi,
probabil în diverse culori. Infăţişarea în ansamblu a locuinţelor trebuie să fi fost
înfrumuseţată şi prin meşteşugite cioplituri în lemn şi prin ţinte ornamentale de
fier. Podeaua încaperilor era din lut bătătorit, uneori înregistrîndu-se deschiderea
unor gropi în aceasta, menite unor mici depozite de provizii.
Ieşită din comun este apariţia în zona capitalei dacice a locuinţelor cu etaj,
construite cu aceiaşi pereţi din lut armat. Comunicarea între parter şi etaj se facea,
desigur, cu ajutorul unei scări interioare, confecţionată din lemn. Raportate la
realităţile de atunci, acestea pot fi considerate palate.
La toate construcţiile cu mai multe încăperi destinaţia acestora era diferită.
La acelea cu incăperi concentrice, în cazul în care ele constau din trei piese,
prima, exterioară, era târnatul, a doua magazia sau celarul, iar a treia - încăperea
propriu-zisa de locuit, după cum demonstrează amplasarea vetrei de foc şi
inventarul acesteia.
Raportate la lumea ''barbară'' europeană, dar nu numai, de-a dreptul
impresionante sunt captările de apă ale izvoarelor, conductele de teracotă pentru
apă potabilă, care, insumate, ajung la lungimi de kilometri, filtrele de plumb,
cisternele simple, căptuşite cu lemn sau construite după cea mai avansată tehnica
a vremii, canalele dăltuite direct în stancă sau alcătuite din blocuri anume cioplite,
scările monumentale din piatră fasonată, drumurile pavate, unele din lespezi de
calcar şi protejate de acoperişuri. Toate acestea, chiar dacă au avut drept modele
construcţii similare din lumea greco-romană sau au fost realizate şi cu participarea
unor meşteri străini, demonstrează nivelul elevat de civilizaţie la care ajunse o
parte a lumii geto-dacice. Atari pretenţii de confort şi bunăstare, cel puţin în
lumea capitalei şi la nivelul stărilor superioare ale locuitorilor, se dovedesc net
superioare celui al popoarelor vecine şi sunt de comparat cu realităţile din lumea
greco-romană.
b. Despre modul de hrănire al geto-dacilor putem avansa, mai mult pe căi
deductive şi pe baza materialului descoperit, câteva idei. La nivelul stărilor
înstărite, aşa cum ne arată descoperirile arheologice, hrana era complexă,
abundentă, completată cu produse rafinate din import (untdelemn, vin), regulată şi
obţinută, în marea ei majoritate, prin prelucrarea alimentelor de bază. Nevoile
acestora erau asigurate printr-un comerţ activ cu celelalte regiuni ale Daciei.
Dacii, ca şi alte popoare, cunoşteau tot felul de metode de conservare îndelungată
a unor produse (uscare, afumare, folosirea sării, ingheţarea etc.) şi de păstrare a
acestora (gropi arse, hambare pentru tot felul de grăunţe, vase din lemn, ceramică
sau metal pentru alte produse). Fiecare locuinţă, cum am văzut, avea amenajată
vatra pentru foc, folosit pentru gătit şi incălzit. Multitudinea obiectelor din fier
(cuţite, topoare etc.), dar cele mai multe din lemn şi ceramică (linguri, stăchini,
oale etc.), întregesc imaginea unei indeletniciri civilizate în acest sens. Stările mai
nevoiaşe (oamenii de rând) erau mult mai dependente de natura din acest punct de
vedere, aspect păstrat pînă spre zilele noastre. Procurarea hranei era o problemă,
hrana în sine era dependenţă de tipul de ocupatie al comunităţii respective, de
sezon, de zona geografică etc. Credem că nu greşim dacă afirmăm că hrana
acestora era predominant de provenienţă animalieră, completată cu produse
vegetale foarte diverse (culese din natură indeosebi, dar şi cultivate), că gradul de
prelucrare era modest şi că obţinerea acesteia era ocupaţia principală a tuturor
membrilor familiei, fiecare în felul său. Nu de puţine ori tentaţia civilizaţiei greco
romane i-a impins, şi din acest motiv, dacă nu exclusiv din acest motiv, pe getodaci
la acţiuni de pradă la sudul Dunării. Evident, cel mai greu, pentru omul de
rînd era perioada de iarnă.
c. Despre viaţă de familie a geto-dacilor ştim puţine lucruri. Familia lor,
că şi la alte popoare ale vremii, indeosebi din cele mai evoluate, era una
patriarhală, in care cultul strămoşilor, rolul bărbatului şi un ansamblu de moravuri
şi norme de viaţă jucau un rol foarte important. In perioada la care ne referim, aşa
cum am văzut, încetase practica mai veche a vinderii unor copii ca sclavi. De
asemenea, susţin cei mai mulţi specialişti ai perioadei, geto-dacii din vremea
statului erau monogami, fapt dovedit de două preţioase documente - Columna lui
Traian şi Trofeul de la Adamclisi, unde bărbaţii daco-geţi sunt infaţişaţi cu câte o
singură femeie. În moralitatea vieţii de familie la geto-daci un rol foarte important
l-a avut sacerdoţiul din timpul statului geto-dacic. De creşterea copiilor mici se
ocupau cu predilecţie mamele. De la o anumită vîrstă, de educarea acestora pentru
viaţă se ocupau barbaţii, în cazul băieţilor, şi mamele, în cazul fetelor. Era acesta,
în lipsa unuia organizat - şcoala, că şi în cazul grecilor sau romanilor, sistemul
tradiţional, care s-a păstrat în societatea noastră pînă în vremile contemporane, în
mediul rural încă cu valenţe deosebit de importante.
d. Imbrăcămintea geto-dacilor cu greu poate fi surprinsă în toate detaliile
şi ipostazele sale. Columna lui Traian, monumentul de la Adamclisi şi câteva
piese de argintărie (Surcea, Herastrău) ne permit să desprindem doar câteva
aspecte din ceea ce se poate numi portul (costumul) geto-dacilor. Bărbaţii purtau
pantaloni lungi şi largi, strânsi pe gleznă, două tunici, una mai scurtă cu mîneca
lungă, care, probabil, se băga în pantaloni, alta mai lungă, despicată în părţile
laterale şi încheiată bord a bord pe piept, incinsă pe talie cu o curea subţire şi cu
poalele căzând pănă aproape de genunchi. Pe deasupra purtau o mantie inchisă cu
o fibula pe umărul drept, care, după franjurii mari ce o mărginesc, putea fi dintr-o
tesătură miţoasă. În picioare purtau opinci. Nobilii purtau pe cap o bonetă moale;
oamenii de rând umblau descoperiţi, dar se pare că mantiile erau prevăzute cu
glugă. Femeile purtau o tunică lungă pînă la pămînt, incinsă pe talie şi degajînd
gîtul, peste care puneau alta tunica mai scurtă, inchisa, se pare, la fel ca şi cea
bărbătească. Purtau şi ele mantie, care însă se drapa liber. Părul îl aveau lung,
pieptănat cu cărare, în onduleuri mari, pe lîngă obraji şi adunat într-un coc amplu
pe ceafă. Nu purtau nimic pe cap. Cu anumite ocazii sau la anumite tipuri de
îmbrăcăminte, cu siguranţa însă la stările bogate, se purtau tot felul de podoabe
(brăţări spiralate, fibule, colier-lanţ, centură-lant, bijuterii din metale nobile).
Dincolo de aceste aspecte generale, se poate deduce totuşi caracterul sumar şi
sărăcăcios al imbracamintei celor cu stare socială scăzută, dificultatea producerii
şi asigurării imbracamintei pentru toată familia în mod continuu. Multe din
elementele de imbracaminte textile erau inlocuite sau suplimentate, pentru timpul
rece, cu tot felul de blănuri şi piei, mai mult sau mai puţin prelucrate.
e. Cât priveşte ingrijirea sănătăţii, igiena zilnică, ritmul zilnic de viaţă, nu
putem spune aproape nimic cu certitudine, mai ales în ce-i priveşte pe cei mulţi,
poporul de rînd. La nivelul aristocraţiei geto-dacice din zona capitalei existau, cu
certitudine, astfel de preocupări. Diversele obiecte (oglinzi, ''trusa medicală'' etc.),
conductele de apă, canalele şi gropile de gunoi atestate prin descoperirile
arheologice ne îndeamnă spre concluzia existenţei unor preocupări de igienă şi
sănătate. Contactul cu lumea romană şi grecească a deprins aristocraţia getodacică
şi cu o anume viaţă mondenă.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

11.2.Arta culturii moderne: curentele artistice baroc, clasicism, impresionism, simbolism, romantism, iluminism.

12.4.Globalizarea si problema păstrării identitătii culturale – o provocare pentru lumea contemporană