10. Cultura Renaşterii 10.1 Caracteristici generale
Gioconda, Leonardo da Vinci
Problema Renaşterii a căpătat de-a lungul secolelor interpretări
divergente, care au lăsat să persiste până azi unele confuzii în definirea
conceptului, a naturii acestei epocale mişcări, a extinderii sale în timp şi spaţiu,
precum şi a raporturilor ei cu fenomenele istorice, sau culturale adiacente (ca, de
exemplu, umanismul sau Reforma). Tendinţa frecventă de a exalta epoca
Renaşterii, idealizând-o global, nediterenţiat, se datorează, realizărilor sale de
ordin cultural, în speţa artei şi literaturii; în realitate, aspectele sale ce ţin de
sfera civilizaţiei sunt dominate de prea multe umbre - de obicei trecute discret
sub tăcere – care contrazic această tendinţă idializatoare, dar care nu pot fi
eludate fără riscul unei cunoaşteri lacunare şi deci, a unei înţelegeri într-o
măsură incorectă. În acest sens, confuziile şi aprecierile contradictorii intervenite
în timp au fost elucidate şi corectate prin delimitări şi precizări operate
progresiv; încât, chiar dacă nu s-a ajuns la un acord unanim în toate chestiunile,
problema Renaşterii în globalitatea ei apare azi într-o perspectivă sensibil
modificată.
Definirea şi caracterizarea Renaşterii a început în secolul al XIV – lea în
Italia, prin punerea sub acuzare a Evului Mediu de către Petrarca, primul care
formulează conceptul de „timpuri întunecate” (tenebrae), de „ barbarie”
medievală. Boccaccio este cel dintâi care defineşte „noua eră culturală”
atribuindu-i meritul restaurării literelor şi artelor după o lungă perioadă de
uitare. Ideea va fi dezvoltată spre sfârşitul aceluiaşi secol de către Filippo
Villani, urmat în secolul următor de Bruni, Flavio Biondo, Poggio Bracciolini şi
Elena Silvio Piccolomini. Primul autor italian care va folosi termenul Renaşterii
(rinascita) în istoria artei va fi Giorgio Vasari (1550).
Pentru Erasm, cultura medievală era o expresie a barbariei
(Antibarbarorum liber se intitulează una din primele sale opere), - în timp ce
acum „au renăscut” literele şi, alături de aceasta, artele. Erasm salută cu
entuziasm această reînflorire a literaturii şi artei, pe care o vede ca având loc nu
numai în Italia, ci în toată Europa Occidentală. Dar, cu toată această lărgire de
orizont sugerată de Erasm, „ideea umaniştilor despre Renaştere a rămas limitată
la aspectele intelectuale şi estetice ale culturii”. (W.K. Ferguson).
În secolul al XVIII–lea viziunea aspura Renaşterii se lărgeşte
considerabil. În explicarea culturii Renaşterii, Condorcet relevă evenimentele
precum invenţia tiparului şi a noilor tehnici industriale, căderea
Constantinopolului, descoperirea Americii, reacţia contra abuzurilor Bisericii
Catolice, Reforma care a încurajat libertatea de gândire, studiul clasicismului şi
a monumentelor antice.
Jules Michelet în „Renaissance” (1855) este cel dintâi care defineşte
Renaşterea ca o perioadă determinată a istoriei generale europene. Termenul nu
mai este acum limitat la definirea unei epoci de strălucire artistică şi literară, la
redescoperirea clasicilor şi la opera juriştilor timpului, ci este aplicat, unei
perioade în ansamblul său, şi care ar fi fost animată de un spirit particular,
prezent în toate manifestările vieţii ei.
Meritul lui Michelet constă în faptul că a fi acordat conceptului de
Renaştere o însemnătate universală şi concret umană, chiar dacă a limitat această
perioadă la secolul al XVI-lea, fără să-i extindă limitele temporale şi fără să
acorde italienilor paternitatea culturii şi civilizaţiei Renaşterii.
Ideea că Renaşterea se defineşte de fapt ca o fază istorică generaleuropeană,
iar nu doar ca o simplă mişcare artistico-literară, a întâmpinat mult
timp o rezistenţă constantă. Athur Gobinean, în seria sa de scene istorice
dramatizate (La Renaissance, 1877), înţelege Renaşterea doar ca expresie a unor
personalităţi şi a unor culturi de elită. Pentru Nietzsche, Renaşterea este marea
epocă a Supraomului şi o antiteză a civilizaţiei creştine.
Pentru Fr.de Sanctis, Renaşterea, splendidă prin arta sa, este o perioadă de
decadenţă morală, religioasă şi civică. În schimb, H. Taine şi Ph. Monnier dau
artei renascentiste italiene o interpretare istorico-culturală.
Spre deosebire de Franţa şi Anglia, în Germania – ţară în care literatura
epocii n-a produs opere de o valoare deosebită, iar în domeniul artei a rămas
caracteristic german stilul goticului târziu - Renaşterea a avut o durată mai
redusă şi s-a afirmat ca un fenomen cultural secundar; în timp ce Reforma a fost
considerată, expresia naţională germană a renaşterii.
Seria iluştrilor creatori a Renaşterii culminează cu Johan Nordstrom, a
cărui teză extremistă, afirmă că nimic din aporturile civilizaţiei şi culturii
renaşterii n-a fost un produs original. „Conştiinţa naţională, cultura orăşenească,
umanismul clasicizant, libertatea gândirii, cultivarea filosofiei platonice, studiul
empiric, al ştiinţelor naturale, interesul puternic pentru om şi natură, formarea
unei societăţi moderne şi cu gusturi tot mai rafinate, realism şi influenţe clasice
în artă, toate acestea n-au fost un produs original al Italiei Renascentiste, întrucât
toate fuseseră pe deplin obţinute şi realizate în Evul Mediu” (după Ferguson).
Cultura Renaşterii n-a creat nimic cu adevărat nou, toate elementele ei
importante existând încă din Evul Mediu (Et.Gilson). În schimb, noua epocă a
adus tot ce e rău în lumea modernă, deoarece cultura Renaşterii „s-a separat de
sacru - afirmă J. Maritain, - îndreptându-se spre om”.
Renaşterea este un fenomen European, nu doar italian, cum îl concepe
Burckhardt. Termenul circumscrie nu numai un fenomen cultural, în speţă
artistico-literar, ci şi o epocă determinată a istoriei, a civilizaţiei şi culturii
europene, ale cărei trăsături caracteristice s-au definit pentru prima dată şi în
modul cel mai complicat în Italia, de unde a iradiat - în proporţii şi în domenii
diferite – în alte ţări europene. În sfera noţiunii de Renaştere se înscriu 3 mari
evenimente: Mişcarea intelectuală a umanismului, Reforma religioasă şi
strălucita mişcare artistică (şi literară) a cărei denumire convenţională, general,
dar nejust acceptată ca atare (şi deci creând confuzia terminologică), s-a
suprapus întregii noţiuni de Renaştere ca fază istorică, ceea ce a făcut ca
splendoarea artistico-literară renascentistă să fie proiectată asupra epocii în
ansamblul ei, idealizând-o.
Civilizaţia şi cultura Renaşterii sunt profund marcate de o alianţă între
vechi şi nou, de persistenţa unor concepţii şi practici superstiţioase, magice,
ezoterice, cabalistice, astrologice, etc. – de care nu s-au debarasat total nici chiar
cele mai strălucite minţi ale ştiinţei şi filosofiei, ca J.Bodin, A. Pare, Copernic,
Kepler, Paracelsus, etc – G. Gusdorf defineşte Renaşterea ca marea epocă a
ambiguităţilor şi a contradicţiei; perioada în care „omul urmăreşte un fel de
creaţie a lumii şi a lui însuşi, se pasionează pentru aventura tehnică în care
recunoaşte un factor decisiv de reformare şi transformare a lumii”.
Epoca Renaşterii rămâne impresionantă prin extraordinara ei vitalitate,
prin optimismul iremediabil, prin pasiunea aventurii şi a libertăţii; refuzând nu
numai autoritarismul unor dogme, ci considerând şi moralitatea
comportamentului ca fiind un dat limitativ şi restrictiv. Juvat vivere! E o bucurie
să trăieşti!, exclamaţia lui Ulrich von Hutten pare a fi însăşi deviza oamenilor
Renaşterii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu